Sabtu, 08 Februari 2014

Fakta Tentang Coklat



Hehe..sape kat sinie suka makan coklat..please angkat mouse..okeh..=)
most probably ramai yang suka makan coklat..coklat tue mendamaikan jiwa..tul tak? lagi-lagi law dapat coklat free dari buah hati or best fren even orang yang tak kenal bagi coklat free pown suka..erk..bahaya okeh!but...kadang-kadang masih ade lagi orang yang mempercayai mitos-mitos yang salah tentang coklat nieh!takut gemuk la,,,nanti naik jerawat la..nonsene okeh.gemuk sebab makin slain coklat pown banyak..haha

ini ada beberapa fakta yang kite perlu tau tentang coklat:

  • Coklat tidak menyebabkan jerawat
Maklumat sekian lama jelas membuktikan bahawa coklat tidak menyebabkan jerawat. Sebaliknya, amalan pemakanan yang kurang baik, punca utama jerawat, tetapi kita lebih mudah menyalahkan coklat.
  • Coklat tidak menggemukkan

Ramai orang yang takut nak menikmati kesedapan coklat sebab takut gemuk..eh nonsene la,,coklat ta penah menyebabkan orang tu gemuk tau. Lainla kalau makan coklat sampai tak ingat dunia kan.Makan sederhana, termasuk coklat, diiringi senaman kardiovaskular, adalah rahsia mengekalkan berat badan sihat.

  • Coklat tidak menyebabkan karies gigi.

Kerosakan gigi disebabkan pelbagai faktor dan hakisan enamel pada gigi adalah proses dinamik. Asid yang terhasil daripada pecahan karbohidrat makanan di dalam mulut menyebabkan hakisan ini.Satu lagi berita baik, tanin pada koko mungkin membantu mencegah karies dengan mengurangkan pertumbuhan plak, manakala asid oksalik dalam coklat dikatakan dapat mengurangkan pengeluaran asid.Tapi..jangan lupa gosok gigi..nanti gigi jadi camnie..

  • Coklat adalah baik untuk jantung
Fakta yang mengatakan bahawa coklat boleh menyebabkan sakit jantung adalah salah.Punca utama peningkatan kes sakit jantung di Malaysia ialah gaya hidup kurang sihat dan kurang cergas.Sebaliknya, coklat mengandungi antioksidan, dikenali sebagai fenol, yang mungkin mampu mengurangkan tahap kepadatan lipoprotein (kolesterol LDL).
  • Coklat dapat mengurangkan stress
Coklat diyakini mempunyai kaitan dengan kesihatan dan emosi apabila mengambilnya. Coklat dikatakan mengurangkan kemarahan dan menjadi peneman ketika berada dalam kesedihan.
I sendiri memang suka makan coklat time emosi x stabil.tym amik SPM dulu sumpah banyak stok coklat.haha

  • Coklat juga boleh mengurangkan kesakitan yang dialami semasa PMS!

Nuffnang Ads

Tidak ada komentar:

Posting Komentar